Kredyty CHF
Początków problemów związanych z kredytami waloryzowanymi można upatrywać już na początku XXI wieku. Odnoszenie salda zadłużenia kredytu do waluty obcej celem minimalizacji kosztów kredytów związku z ogromną rozbieżnością w wysokości stóp procentowych dla złotego a dla innych walut, doprowadziło do stworzenia instrumentu hybrydowego, jakim są tzw. „kredyty frankowe”.
Kredyty CHF
Choć współczesna świadomość ryzyka walutowego oraz podstawowych zagadnień makroekonomicznych stale rośnie, to w czasach przystępowania Polski do Unii Europejskiej była ona na bardzo niskim poziomie. Znacząca większość konsumentów nie znała i nie miała możliwości poznania związków pomiędzy oferowanymi kredytami a fluktuacją kursu CHF/PLN. Co istotne, banki komercyjne jako instytucje zaufania publicznego nie informowały należycie kredytobiorców o ryzykach związanych z tymi instrumentami, nakręcając w ten sposób machinę zadłużenia poprzez reklamowanie i napędzanie popytu na zadłużenie „we frankach”.
W uproszczeniu zmiany kursu CHF/PLN można przedstawić jako działanie sprężyny, która naciągana w latach 2004-2008 między innymi w związku z zaciąganiem kredytów frankowych, w końcu musiała wystrzelić. Abstrahując od koncepcji wiążących działania banków udzielających kredyty waloryzowane na kurs franka, zauważmy, że na początku 2009 roku kurs ten wzrósł o 50% na skutek globalnego kryzysu, przełamując pierwszą psychologiczną barierę 3 PLN. Kolejne przełamania blokad przysłowiowej sprężyny miały miejsce w latach 2011 (kryzys euro) oraz 2015 (upłynnienie kursu franka przez Swiss National Bank). Od tamtej pory kurs franka szwajcarskiego oscyluje w granicach 4 złotych bez perspektywy powrotu do swoich dawnych wartości.
Jak wspomnieliśmy na początku, problemem nie był wzrost kursu franka, a zapisy umowne, które wszelkim ryzykiem kursowym obarczały nieświadomych konsekwencji zawierania umowy kredytobiorców. Banki, prowadzące analizy i rokowania kursów, pozostawiły konsumentów bez należnej im ochrony, wzbogacając się jednocześnie na swobodzie w zakresie ustalania kursów wymiany. Zapowiadanej pomocy kredytobiorcy nie otrzymali również od Państwa, które odcięło się od rozwiązań strukturalnych, uchwalając jedynie tzw. Ustawę antyspreadową, która z uwagi na funkcję dodatkowego argumentu w sporach dla Banku, stanowi raczej „betonowe koło ratunkowe” a nie realną pomoc (nie uwolniono bowiem kredytobiorców od ryzyka kursowego).
Obecnie w polskich sądach toczy się coraz więcej postępowań w przedmiocie tzw. niedozwolonych klauzul umownych (klauzule abuzywne). Specyfika i rezultaty tych postępowań różnią się z uwagi na metodologię podmiotów występujących z roszczeniami wobec banków. Istotnym przełamaniem w orzecznictwie był Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 3 października 2019 r. (Dziubak vs. Raiffeisen Bank International AG). Od czasu wydania tego orzeczenia, dokonującego wykładni przepisów Dyrektywy Rady 93/13/EWG, coraz więcej sądów powszechnych, a także Sąd Najwyższy skłaniają się ku stwierdzeniu niedozwolonego charakteru klauzul indeksacyjnych lub denominacyjnych, co często prowadzi do stwierdzenia nieważności umów kredytowych.
Sprawy w toku
811
Sprawy wygrane
(nieprawomocne)
170
Sprawy wygrane
(prawomocne)
78
Nasza metodologia
W sprawach kredytów waloryzowanych do waluty obcej (CHF) niektórzy mają jeszcze wątpliwości co do sposobu rozwiązania sporu z bankami. Imają się prób mediacyjnego czy też ugodowego zakończenia sprawy. Osiągnięcie porozumienia z bankami jest jednak w zasadzie niemożliwe na etapie przedsądowym (kredytobiorca nie posiada wtedy na ręce żadnej znaczącej karty). Kancelaria Konieczny, Polak i Partnerzy, kierując się wieloletnim doświadczeniem, doprowadza do niezwłocznego rozpoczęcia postępowania przed sądem, aby wprowadzić kredytobiorcę jak najszybciej do pozycji, gdzie również on może stawiać warunki dużym instytucjom finansowym.
Sposób prowadzenia spraw przez każdą kancelarię jest inny. Naszym celem jest jak najsprawniejsze uzyskanie korzystnego dla klienta rozstrzygnięcie, w związku z czym nie kierujemy wniosków o zabezpieczenie (to przedłuża rozpoznanie sprawy o wiele miesięcy, poza tym – mimo swej medialności – rzadziej niż rzadko dochodzi do ich uwzględnienia). Chcemy jak najszybciej uzyskać dla naszego klienta pozytywne, ostateczne rozstrzygnięcie. Właśnie – o jakie to korzystne rozstrzygnięcie walczymy? Rzecz jasna, w pierwszej kolei o nieważność umowy kredytu i zwrot wszelkich wpłaconych na rzecz Banku środków. Mamy jednak na uwadze całą gamę orzeczeń wydawanych w tych sprawach i zabezpieczamy się również na wypadek „odfrankowienia” (czyli potraktowania umowy kredytu od początku tak jakby była złotowa, z zachowaniem korzystnego oprocentowania według stawki referencyjnej LIBOR). W odróżnieniu od wielu innych kancelarii, Konstruując roszczenia, posiłkujemy się wyliczeniami analityków finansowych, dzięki czemu nie narażamy naszych klientów na poniesienie kosztów postępowania w związku z błędami rachunkowymi w wartości przedmiotu sporu.
Na co powołujemy się, chroniąc prawa kredytobiorcy? W powszechnej świadomości przyjęło się, że bankowi możemy zarzucić tylko to, że stosował spready, czyli powiększał/pomniejszał średnie kursy waluty o swoją nieweryfikowalną marżę. Jest to oczywiście istotna ingerencja w prawa kredytobiorcy, jednak większym naruszeniem z perspektywy kredytobiorcy jest sam fakt przerzucenia całości ryzyka kursowego przez bank na konsumenta (przy jednoczesnym zabezpieczeniu przed tym ryzykiem siebie). Te oraz szereg innych argumentów pozwalają naszym klientom wygrywać sprawy, które na pierwszy rzut oka mogły okazywać się wysoce skomplikowane i skazane na porażkę.
Nasza metodologia
Procedura przekazywania dokumentów
Osoby zainteresowane obsługą prawną prosimy o kierowanie dokumentów na adres mailowy biuro@kancelaria-kpp.pl. Na dokumenty te powinny składać się: umowa kredytu, aneksy zmieniające postanowienia umowy. W mailu prosimy krótko opisać nietypowe zdarzenia towarzyszące realizacji umowy (np. przerwy w spłacie, restrukturyzacja zadłużenia etc.).
Po otrzymaniu dokumentów przeprowadzamy krótką analizę postanowień umownych pod kątem ich abuzywności, którą następnie odsyłamy wraz ze wstępną ofertą współpracy oraz szablonem wniosku o wydanie danych historycznych (ten etap jest bezpłatny).
Bez względu na decyzję w sprawie podjęcia współpracy z Kancelarią kredytobiorcy powinni uzupełnić i wysłać do banku otrzymany szablon wniosku – dane te są bowiem niezbędne dla wytoczenia powództwa.
Osoby zainteresowane podjęciem współpracy prosimy o odpowiedź zwrotną na maila z otrzymaną ofertą lub kontakt telefoniczny celem umówienia się na spotkanie, na którym odpowiemy na Państwa pytania.