paź

„Szybszy zwrot pieniędzy za wadliwy towar” – komentarz mec. Tomasza Koniecznego dla „Rzeczypospolitej”

Radca prawny Tomasz Konieczny w dzisiejszej „Rzeczypospolitej” komentuje propozycje Ministerstwa Sprawiedliwości dotyczące zmian w przepisach chroniących konsumentów w razie wad fizycznych zakupionych produktów. Według projektu zmian konsumenci będą mogli m.in. od razu odstąpić od zawartej umowy. – Dzisiaj konsumenci mają o tyle gorszą pozycję, że najpierw muszą próbować doprowadzić towar do stanu zgodnego z umową poprzez nieodpłatną naprawę lub wymianę, a dopiero gdy sprzedawca nie spełni tego żądania w odpowiednim terminie, mogą odstąpić od umowy lub żądać obniżenia ceny – opisuje obecnie obowiązujące regulacje mec. Konieczny. Konsumenci nadal będą mieć dwa lata na domaganie się naprawy produktu lub zwrotu pieniędzy, jednak ulegnie przedłużeniu do jednego roku okres domniemania, iż wada istniała w chwili wydania produktu. Oznacza to, że w tym okresie to przedsiębiorca będzie musiał udowodnić, że produkt nie miał wady, a nie na odwrót. Zmiany dotkną także e-handel. W przypadku odstąpienia od umowy przez klienta, sprzedawca będzie musiał zwrócić mu nie tylko koszt samego produktu, ale i koszt przesyłki. Na konsumencie będzie ciążył jedynie koszt odesłania produktu sprzedawcy. – Taki zapis jest potrzebny. Obecnie przedsiębiorcy odmawiają doliczenia do zwrotu ceny poniesionych przez konsumenta kosztów przesyłki towaru. Wielu nie zna orzeczenia   Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w którym uznano, że konsumentowi należy się zwrot wszystkich kosztów związanych z umową – zaznaczył mec. Tomasz Konieczny Po dokonaniu zmian w przepisach jeśli e-sprzedawca nie poinformuje pisemnie kupującego, że ten ma 14 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny, okres na odstąpienie wydłuży się do roku i 14 dni. Dziś okres ten wydłuża się z 14 dni do 3 miesięcy.