maj

Po nocy przychodzi dzień – zmiana wyroku na korzyść konsumentów

Po nocy przychodzi dzień – zmiana wyroku na korzyść konsumentów i nieważna umowa kredytu dawnego Fortis Banku spłacanego od początku w CHF!

Dwie instancje i prawomocny wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie po niespełna 2 latach od złożenia pozwu – czy to w ogóle możliwe? Okazuje się, że tak. I co ciekawsze, sprawa dotyczyła jednego z trudniejszych przypadków, tzn. umowy kredytu dawnego Fortis Bank Polska spłacanego od samego początku we franku szwajcarskim!

Na dodatek początek procesu rysował się w czarnych barwach. Latem 2020 r. pozew trafił bowiem do I Wydziału Cywilnego Sądu Okręgowego w W-wie i do decernatu SSO Andrzeja Kuryłka. Na taką wieść wielu cofa pozwy i próbuje szczęścia raz jeszcze, ponieważ jak pokazują statystyki i jak wynika z powszechnie dostępnych źródeł informacji oznacza to dla kredytobiorcy właściwie pewną przegraną w I instancji. Z góry jednak wiadomym było, że sprawa nie będzie miała swojego finału w I instancji, a w przypadku trudnych spraw ryzyko kosztowe sprawy jest niższe, jeśli to konsument wnosi apelację (płacąc tylko 1 tys. zł opłaty sądowej), a nie bank (który płaci aż 5% od wartości przedmiotu zaskarżenia).

Zgodnie z przewidywaniami SO oddalił nasze powództwo już po pierwszej rozprawie wyrokiem z dnia 30 lipca 2021 r. (sygn. I C 1609/20), nie dopatrując się żadnych uchybień w umowie kredytu dawnego Fortis Banku. To na szczęście nie podłamało wiary naszych klientów w wymiar sprawiedliwości oraz ostateczne zwycięstwo.

Nasza apelacja okazała się skuteczna i przyniosła zmianę o 180 stopni zaskarżonego wyroku. W dzisiejszym (12.05.2022 r.) orzeczeniu Sądu Apelacyjnego w Warszawie (sygn. I ACa 834/21) doszło do zmiany niekorzystnego rozstrzygnięcia poprzez zasądzenie na rzecz konsumentów dochodzonej pozwem kwoty (tytułem zwrotu rat) w CHF wraz z odsetkami za ostatni rok oraz kosztami procesu za obie instancje. W ustnym uzasadnieniu SA w składzie SSA Beata Byszewska podzielił zarzut nieważności umowy kredytu dawnego Fortis Banku, bez względu na to, w jakiej walucie był spłacany.

Wyrok SA w W-wie (sygn. I ACa 834/21) jest prawomocny. Bankowi służy jeszcze skarga kasacyjna do Sądu Najwyższego.
Sprawę prowadzili r.pr. Tomasz Konieczny i adw. Cezary Korolczuk z kancelarii Konieczny, Polak Radcowie Prawni sp.p. z siedzibą w Poznaniu.