maj

E-handel i obowiązek informowania klienta o jego prawach – publikacja „Rzeczypospolitej”

Według badań serwisu CentrumSprzedawcy.pl aż 90% sprzedawców internetowych nie spełnia obowiązku informowania swoich klientów o ich prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni od daty odbioru towaru – wynika z informacji podanych w dzisiejszym wydaniu „Rzeczypospolitej”. Głos w sprawie zabrał również Partner w Kancelarii „Konieczny, Polak”, radca prawny Tomasz Konieczny.

Błąd sprzedawców polega na tym, że nie dołączają oni do przesyłek pisemnej informacji o prawie do odstąpienia od umowy w ustawowym terminie. Najczęściej taka informacja pojawia się jedynie w regulaminie e-sklepu. Tymczasem przepisy ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny wymagają, aby konsument również na piśmie otrzymał od sprzedawcy potwierdzenie, że przysługuje mu wspomniane prawo. Naruszenie obowiązku poinformowania klienta sprawa, że kupującemu przysługuje dłuższy, 3-miesięczny termin na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny.

Jeżeli tak wielu przedsiębiorców nie realizuje obowiązków informacyjnych we właściwy sposób, to może oznaczać, że część z nich celowo nie dołącza pisemnej informacji o prawach konsumentów. Liczą, że klienci nie będą wówczas w ogóle odstępować od umów – cytuje mec. Tomasza Koniecznego „Rzeczpospolita”.

W razie sporu ze sprzedawcą konsument nie stoi jednak na przegranej pozycji i nie należy bać się wystąpienia na drogę sądową. W pozwie konsumenci nie muszą nawet wskazywać konkretnych przepisów, bo to sądy znają i stosują prawo – informuje dalej Tomasz Konieczny.